برای اولین بار یک سخت افزار که در زمین طراحی شده است به فضا ایمیل شد تا پاسخگوی نیاز یک فضانورد باشد. مایک چن و همکارانش از موسسه ساخت فضا (Made In Space) با یک کامیپوتر در کالیفرنیا، یک آچار   بکس را در ایستگاه فضایی بین المللی پرینت کردند. مایک چن که در حرف‌های بری ویلمور (کسی که در تصویر آچار به دست است) شنیده بود که او به بک آچار نیاز دارد، تصمیم گرفت یک آچار برای او طراحی کند و آن را برای این فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کند.

آچاری که در دست این فضانورد می‌بینید به ایستگاه فضایی بین المللی آچار شده است

آچاری که در دست این فضانورد می‌بینید به ایستگاه فضایی بین المللی آچار شده است

چن درباره این ارسال این آچار به ایستگاه فضایی بین المللی گفت: ” آچاری که ما طراحی کرده ایم اولین چیزی است که روی زمین طرحی شده است و بصورت دیجیتالی به فضا فرستاده شده است. ارسال وسایل موردنیاز فضانوردان بصورت وایرلس بسیار سریعتر است و با اینکار کارکنان ایستگاه فضایی بین المللی دیگر مجبور نیستند ماه‌ها و یا حتی یک سال برای رسیدن موشک حامل محموله صبر کنند.”

این تیم ابتدا ابزار موردنیاز را با یک کامپیوتر طراحی کرد و سپس آن را به فرمت مخصوص پرینتر سه بعدی تبدیل کرد. سپس این فایل توسط ناسا به ایستکاه فضایی بین المللی ارسال شد تا در فضا تبدیل به یک آچار شود. به محض اینکه پرینتر سه بعدی کدها را دریافت کرد، آچار ساخته شد؛ فیلامنت پلاسیک گرم شد و لایه لایه بیرون آمد. ایستگاه بین المللی فضایی این تصویر را دو هفته پیش توئیت کرده است که نشان می‌دهد نیاز این فضانورد با صرف کمترین هزینه و وقت ممکن برآورده شده است.

موسسه ساخت فضا که در مرکز تحقیقات Ames ناسا قرار دارد، اولین پرینتر سه بعدی میکروگرانشی را برای ارسال به ایستگاه فضایی بین المللی ساخته است. این پرینتر سه بعدی در سپتامبر سال ۲۰۱۴ در ایستگاه فضایی نصب شد. بعد از گذشت یک ماه، فضانوردان این ایستگاه اولین شی را با این پرینتر سه بعدی ساختند: یک صفحه یدکی برای پرینتر سه بعدی .

این قطعه یدکی اولین چیزی است که در ایستگاه فضایی با پرینتر سه بعدی چاپ شده است

این قطعه یدکی اولین چیزی است که در ایستگاه فضایی با پرینتر سه بعدی چاپ شده است

نیکی ورخیسر یکی از مسئولان ناسا بعد از چاپ این قطعه در فضا گفت: ” ما قطعه یدکی خود پرینتر سه بعدی را برای اولین تجربه استفاده از پرینتر سه بعدی در فضا استفاده کردیم؛ زیرا اگر بخواهیم از پرینتر سه بعدی برای ساخت قطعات یدکی و جایگزین در فض استفاده کنیم باید اول بتوانیم قطعات یدیکی خود پرینتر را بسازیم. اگر پرینتر سه بعدی برای فضانوردان ضروری باشد، باید قادر باشد قطعات خودش را نیز بسازد تا بتواند در طول سفرهای فضایی طولانی – مثل سفر به مریخ و سیارک‌ها – سالم بماند. شاید یک روز بتوانیم با یک پرینتر سه بعدی در فضا یک پرینتر کامل دیگر چاپ کنیم.”

بعد از چاپ این قطعه یدکی، ۲۰ قطعه دیگر هم چاپ شده است – البته این اشیا همگی قبل از فرستادن پرینتر به ایستگاه فضایی بین المللی طراحی شده بودند و فایل‌ها هم از طریق یک محموله به فضا ارسال شده بود. قرار است این قطعه یدکی پرینتر سه بعدی در سال ۲۰۱۵ به زمین ارسال شود تا مورد آزمایش قرار بگیرد. محققان این قطعه را با اشیای مشابهی که روی زمین تولید شده اند، مقایسه می‌کنند تا تاثیر شرایط میکروگرانشی روی روند چاپ پرینترهای سه بعدی را مطالعه کنند.

منبع:http://saakhtani.ir