این روزها تلویزیون‌های OLED طرفداران زیادی پیدا کرده اند و اولین انتخاب کسانی هستند که می‌خواهند یک تلویزیون جدید بخرند. اما کمپانی کره ای LG قصد ندارد دست از شگفت زده کردن مصرف کنندگانش بردارد و در نمایشگاه CES از یک تلویزیون جدید رونمایی کرده است : تلویزیون کوانتومی‌.

در ساخت تلویزیون کوانتومی‌از این رنگ‌های کوانتومی‌بسیار شفاف و واقعی استفاده می‌شود

نمایشگاه CES پرمخاطب ترین نمایشگاه تخصصی است که هر سال در لاس وگاس برگزار می‌شود و در آن تولید کنندگان فناوری‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۵ روانه بازار خواهند شد را رونمایی می‌کنند. گجت‌های پوشیدنی ، تلویزیون‌های سه بعدی ، صفحه نمایش‌های خمیده و سایر فناوری‌هایی که در قالب محصولات جدید در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند و همه آنها بقدری نوین و جالب هستند که در مرکز توجه قرار بگیرند.

کمپانی LG یکی از فعالترین تولید کننده‌های این نمایشگاه است و امسال محصولات متنوعی را به بازار آورده است. یکی از این محصولات تلویزیون اولترا اچ دی (UHDTV) 4K است که از فناوری کوانتوم دات یا نقطه کوانتومی‌استفاده می‌کند. این فناوری یک روش پیشرفته برای تولید تلویزیون‌های رنگی است.

نقطه کوانتومی‌چیست؟

نقطه کوانتومی‌یک پیشرفت قابل توجه در روش‌های ساخت LCD و LED محسوب می‌شود. این فناوری با تاباندن نور آبی از طریق نانوکریستال‌هایی با سایزهای مختلف (۲ تا ۱۰ نانومتر) که نور یک طول موج را جذب می‌کنند و نور طول موج دیگری را منتشر می‌کنند، کار می‌کند. در این فناوری هر نقطه بسته با سایز و اندازه اش، یک رنگ را ساطع می‌کند. در تلویزیون‌های کوانتومی‌یک فیلم از نقطه‌های کوانتومی‌که سایز آن برای تولید رنگ‌های قرمز و سبز مناسب است، به مقابل نور پس زمینه صفحه اضافه می‌شود. تولید نور از طریق نقطه‌های کوانتومی‌طول موج نورهای قرمز و سبز تولید شده را کاهش می‌دهد و به این ترتیب نور کمتری در فیلترهای LCD گرفتار می‌شود. این فناوری باعث نمود رنگ بهتر و رنگ‌های درخشان تر می‌شود.

همانطور که در این تصویر می‌بینید نقطه کوانتومی‌مبتنی بر کادمیوم رنگ سبز را با وضوح بیشتری نشان داده است

همانطور که در این تصویر می‌بینید نقطه کوانتومی‌مبتنی بر کادمیوم رنگ سبز را با وضوح بیشتری نشان داده است

LG توانست با رونمایی تلویزیون کوانتومی‌اش در نمایشگاه CES بسیار سریعتر از رقابش از مزایای این فناوری در تولید صفحه‌های نمایش استفاده کند. با گسترش این فناوری همه تولیدکنندگان به دنبال استفاده از کنتراست بالاتر، درجه اشباع بیشتر و پهنه رنگی گسترده تری (محدوده رنگ‌هایی که صفحه نمایش میتواند بازتولید کند) هستند که فناوری نقطه کوانتومی‌فراهم می‌کند. تمام این قابلیت‌ها صفحه نمایش و تلوزیون کوانتومی‌را بهترین گزینه برای نمایش محتوای اچ دی و اولترا اچ دی و کسانی که در صنعت گرافیک، عکس یا فیلم کار می‌کنند، کرده است.

تلویزیون کوانتومی‌و بهبود کیفیت پخش

حرکت به سمت UHDTV یا تلویزیون‌های اولترا اچ دی فقط به پیکسل‌های بیشتر و وضوح بالاتر محدود نمی‌شود. تولید کنندگان صفحه‌های نمایش به دنبال حرکت به سمت فضایی هستند که تصاویر و ویدیوها با بهترین کیفیت ممکن به کاربران برسند و در عین حال صرفه اقتصادی آنها برای تولید کنندگان حفظ شود.

ما با رسیدن به این فضا فاصله چندان زیادی نداریم؛ در واقع چندی است استانداردهای جدید – که برای اجرایی شدن فناوری‌های جدید ضروری هستند – بر مبنای این فناوری‌ها تصویب شده اند. استاندار بین المللی ITU-R 2020 نرخ فریم را تا ۱۲۰ فریم در ثانیه افزایش داده است و نرخ بیت و کنتراست و پهنه رنگی هم در آن بیشتر شده است.

در حال حاضر محتوای HD با تعداد پیکسل ۱۹۰۲۰ در ۱۰۸۰ و نرخ فریم، طیف رنگ و کنتراست خاصی پخش میشود که امکان بازتولید منطبق با تمام صفحه نمایش‌های سازگار با این کیفیت را فراهم می‌کند. در حال حاضر صنایع سینما و تلویزیون می‌توانند محتوایی را تولید کنند که فراتر از استانداردهای اچ دی است اما مشکل اینجاست که هیچ دستگاهی وجود ندارد که بتواند بهترین کیفیت تصویر ممکن بهره ببرد. تولید محتوایی که بهتر و با کیفیت از توانایی‌های صفحه نمایش‌های امروزی باشد، فایده چندانی ندارد.

استفاده از فناوری نقطه کوانتومی‌قابلیت صفحه نمایش‌های اولترا اچ دی را بیشتر کرده است و امکان ارائه تصاویری با دامنه دینامیک گسترده تر را فراهم کرده است. یکی از مهمترین ویژگی‌های تلویزیون‌های کوانتومی‌قیمت آنهاست؛ فناوری نقطه کوانتومی‌بسیار ارزانتر از تکنولوژی‌های HD رقیب مثل OLED می‌باشد. تلویزیون‌های OLED ستاره نمایشگاه CES قبلی بودند اما با پرده برداری از تلویزیون کوانتومی‌این ستاره درخشش خود را از دست داده است.

در حال حاضر فناوری نقطه کوانتومی‌فقط در ترکیب با سایر انواع نور پس زمینه استفاده می‌شود اما می‌توان روشی پیدا کرد که از این فناوری به تنهایی استفاده کرد. در هر صورت در سال ۲۰۱۵ و تا ظهور یک فناوری جدید، بهترین بازتولید تصاویر محتوای HD با استفاده از تلویزیون کوانتومی‌و فناوری نقطه کوانتومی‌ارائه خواهد شد.

منبع