این پوست الکترونیکی آنقدر نازک است که بدون ترکاندن حباب روی آن می‌نشیند

همه مادر مدرسه یاد گرفته ایم که انسان پنج حس اصلی دارد : شنوایی، بینایی، بویایی، چشایی و لامسه. اما با یک جستجوی ساده در اخبار علمی‌متوجه می‌شوید که از نظر همه دانشمندان نمی‌توان حواس انسان را به حواس پنجگانه محدود کرد. حواس حیوانات نسبت به حواس انسان‌ها بسیار جالب تر است؛ یکی از این حواس Magnetoception نام دارد که به معنی توانایی تشخیص میدان مغناطیسی است. این حس در حیوانات مختلفی از جمله برخی از باکتری‌ها، پرنده‌های مهاجر، ماهی‌ها و بی مهره‌ها دیده می‌شود و مهمترین کارکرد آن بهبود توانایی مسیریابی و جهت یابی است. یک گروه تحقیقاتی که به رهبری مایکل ملزر آلمانی، یک پوست الکترونیکی جدید ساخته است که امکان احساس میدان مغناطیسی را فراهم می‌کند. با پیشرفت این پوست الکترونیکی میتوان کارکردهای بسیار گسترده ای برای آن تعریف کرد.

ملزر یکی از سازنده‌های اصلی این پوست الکترونیکی درباره این اختراع جدید گفته است: “چیزی که ما ساخته ایم در واقع یک پلتفرم تعاملی در قالب یک ماشین انسانی پوستی است که کاربردهای گسترده ای دارد. این پوست الکترونیکی را میتوان مثل سنسورهای قابل جابجایی در ربات‌های نرم، ایمپلنت‌های پزشکی و عاملیت مغناطیسی قطعات الکترونیکی روی پوست کاربرد دارد. “

این پوست الکترونیکی حاوی آرایه ای از سنسورهای فویلی مغناطومقاومتی است که می‌توانند میدان‌های مغناطیسی ثابت و دینامیک را احساس کنند. این سنسورها از لایه‌های کبالت و مس و پوسته ای از پلی اتیلن ترفتالات ساخته شده اند. اطلاعات مربوط به نزدیکی سنسورها به میدان مغناطیسی بصورت وایرلس به یک دستگاه خارجی که نشانگر LED دارد، ارسال می‌شود و یک نمایش تصویری از فاصله با میدان مغناطیسی به کاربر ارائه می‌شود.

این پوست فقط دو میکرومتر ضخامت دارد؛ یعنی یک پنجم یک تار موی انسان! یک مترمربع از این پوست الکترونیکی فقط سه گرم وزن دارد و به همین خاطر حتی روی حباب صابون هم قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این پوست الکترونیکی خاصیت ارتجاعی آن است؛ این پوست در جهات مختلف ۲۷۰ درصد کش می‌آید و تقریباً به ۱۰۰۰ برابر اندازه اولیه اش میرسد. هنوز تمام نشده؛ میتوانید این پوست را بعد از کش دادن مچاله کنید و دوباره با خیال راحت از آن استفاده کنید. تمام این ویژگی‌ها این محصول را برای استفاده روی پوست دست کارآمد و منحصر به فرد می‌کند.

این سنسورهای مغناطیسی فوق نازک بخاطر نیرومندی و استحکان فوق العاده شان، برای تبدیل شدن به یک گجت پوشیدنی بسیار مناسب هستند اما هنوز توجه زیادی به آنها نشده است و علیرغم ویژگی‌های منحصر به فرد در زمینه مسیریابی مورد استفاده قرار نگرفته اند.

با این وجود ویژگی‌های خارق العاده این پوست الکترونیکی نوید یک آینده روشن را می‌دهد. نوآوران و مخترعان می‌توانند با استفاده از این پوست الکترونیکی دستگاه‌ها و قطعات بسیار مختلفی را بسازند؛ مثلاً ایمپلنت‌های پزشکی مثل ماهیچه‌ها یا مفاصل مصنوعی که می‌توانند رفتارهای غیرعادی را تشخیص دهند. از این تکنولوژی می‌توان برای بهبود مهارت‌های حرکتی ربات‌های نرم هم استفاده کرد.

در پایان مقاله این گروه تحقیقاتی آمده است: ” ادغام تکنولوژی مغناطیس الکترونیک با عناصر کوچک و نازکی مثل سلول‌های خورشیدی، LED، ترانزیستورها و آرایه‌های سنسوری حرارتی و لامسه ای میتواند دستگاه‌های خودمختار و سیستم‌های متحرک هوشمند را وارد مرحله جدید کند. پوست الکترونیکی با افزودن یک حس جدید به این سیستم‌ها دقت، تحریک پذیری و کارایی آنها به مراتب بیشتر میشود.

منبع