پسوردها یکی از بزرگترین دردسرهای دنیای امروزی هستند. استفاده از اینترنت لازمه آن است که چندین و چند پسورد را به خاطر بسپارید و بقیه را در مرورگرتان ذخیره کنید. هربار که بخواهید یک کتاب جدید بخرید یا بلیت تهیه کنید، احتمالاً باید یک پسورد جدید به لیست پسوردهایتان اضافه کنید. فقط کافی است یک هفته – برای برخی‌ها هم یک روز – تعداد پسوردهایی که تایپ می‌کنید را بشمارید تا این وابستگی بخوبی برایتان روشن شود. در ضمن این فقط شامل پسوردهایی می‌شود که تایپ کردید نه پسوردهایی که در مرورگرهایتان ذخیره کرده اید.در ادامه با دنیای دیجیتال همراه باشید.

موبایل شما کلید حل مشکل است

چندین سال است که همه ما دردسرهای پسوردها را پذیرفته ایم. بنابراین جای تعجب ندارد که شرکت‌های مختلف به دنبال راه حل برای آن باشند. چندی است که یاهو اعلام کرده است قصد دارد از سیستم جدید On demand Passwords استفاده کند. با این سیستم برای استفاده از خدمات یاهو دیگر نیازی به پسورد ندارید و هر بار که نیاز به احراز هویت باشد، یاهو یک پسورد جدید و یکبار مصرف را به موبایل تان می‌فرستد.

این سیستم کار را برای کاربرانی که مرتباً از موبایل شان استفاده می‌کنند بسیار کارآمد خواهد بود. اما برخی از کارشناسان امنیت این نظر را ندارند و ایرادهایی را به این روش وارد می‌دانند. برای مثال، بسیاری از گوشی‌ها پیام‌های ورودی را بصورت اتوماتیک نشان می‌دهند و حتی وقتی گوشی قفل باشد هم پیام‌ها به محض رسیدن روی صفحه گوشی ظاهر می‌شوند. فقط کافی است کسی دقیقه با موبایل شما تنها باشد تا بتواند به اکانت یاهوی شما دسترسی کامل داشته باشد. می‌بینید که با این سیستم همه ما در معرض این خطر بالقوه قرار داریم.

شاید هم بدن شما راه حل اصلی باشد

همه دردسرهایی که نام کاربری و پسورد برای ما به همراه داشته است، باعث شده برخی در حوزه بیومتریک به دنبال راه حل باشند. در شیوه بیومتریک ویژگی‌های منحصر به فرد بدن شما شناسایی می‌شود و از آنها به عنوان کلید احراز هویت استفاده می‌شود.

یکی از رایج ترین روش‌های بیومتریک استفاده از اثر انگشت است که گاهی اوقات به عنوان ابزاری برای احراز هویت بکار می‌رود. دسترسی کنترل شده براساس اثر انگشت نسبت به روش‌های رایج و حتی برخی از سیستم‌های جدید ایمن تر است اما لزوماً در برابر همه حمله‌های ایمنی مقاوم نیست. سالیان سال است که از اثر انگشت به عنوان یک ابزار اطلاعاتی و امنیتی استفاده می‌شود و به همین خاطر راه‌های زیادی برای جعل آن پیدا شده که برخی از آنها بسیار کارآمد هستند. همین امر باعث شده خیلی‌ها درباره ایمن و کارآمد بودن اثر انگشت به عنوان پسورد شک کنند.

روش‌های بیومتریکی مدرن محدود به استفاده از اثر انگشت نمی‌شوند و سعی دارند با استفاده از سایر ویژگی‌های بدن امنیت پایدارتری را برای کاربران اینترنت فراهم کنند.

با پسورد ویندوزتان خداحافظی کنید

حتماً خبر پشتیبانی ویندوز ۱۰ از پسورد بیومتریک را شنیده اید. سیستم Windows Hello یک صفحه لاگین است که با استفاده از وب کم صورت، عنبیه چشم یا اثر انگشت کاربر را بررسی می‌کند و سپس قفل دستگاه را باز می‌کند و وارد محیط ویندوز می‌شود. مایکروسافت یکی دیگر از خدمات امنیتی اش را هم اخیراً معرفی کرده است که پاسپورت نام دارد و کلمه عبور را روی سرور ذخیره نمی‌کند و شما می‌توانید با خیال راحت از دستگاه‌های مختلف وارد حساب کاربری تان بشوید.

بانک Halifax یک گام فراتر رفته است و برای خدمات بانکداری آنلایش فناوری بسیاری ایمن تری را بکار می‌برد. این بانک در حال حاضر مشغول امتحان یک دستبند هوشمند جدید به نام Nymi است که ضربان قلب کاربر را می‌خواند. ضربان قلب هم یکی دیگر از ابزار بیومتریک است که با ارائه یک الگوی ریتمیک برای هر یک از کاربران یک الگوی منحصر به فرد تعریف می‌کند. جعل و سوء استفاده از ابزارهای بیومتریک ضربان قلب سخت تر از سایر ابزارهای بیومتریک است؛ بویژه اینکه بدانیم این الگو در زمانی تهیه می‌شود که مشغول بررسی حساب بانکی من هستیم.

همه این اقدامات و فناوری‌ها برای رسیدن به یک نقطه در دنیای فناوری اطلاعات است : امنیت همراه با راحتی. اقدامات مهم مایکروسافت در این راستا بخشی از برنامه کمپانی FIDO Alliance است که هدفش بهبود روش‌های امنیتی مورد استفاده در دستگاه‌های دیجیتال و خدمات آنلاین است. در این برنامه علاوه بر افزایش امنیت اطلاعات، سهم کاربران کمتر می‌شود و در نتیجه دیگر خبری از پسوردهای تکراری، ضعیف و بی کیفیت نیست.

خبر خوب این است که همه تلاش‌ها در یک مسیر جدید و البته درست قرار گرفتند. در محصولات جدید امنیت پسورد و امنیت دسترسی در حین ساخت به دستگاه یا خدمات آنلاین اضافه می‌شود نه اینکه بعد از ساخت به عنوان یک افزونه به دستگاه‌ها و خدمات اضافه شود. به این ترتیب راه‌های بهتر و جدیدتری برای رسیدن به این هدف پیدا می‌شود که ما را از شر اعداد و حروف پیچیده دنیای پسورها راحت می‌کنند. دستگاه‌های جدید – مثلاً تبلت جدید دل – دوربین‌های سه بعدی دارند که می‌توانند عکس‌هایی حاوی اطلاعات مربوط به عمق تولید کنند و این اطلاعات را قابل مشاهده کنند.

استفاده گسترده تر از این قطعات در ساخت دستگاه‌ها می‌تواند نقطه آغاز یک روش کاملاً جدید برای احراز هویت در دنیای دیجیتال باشد؛ روشی که در آن خبری از پسورد و لاگین نیست. شاید خیلی طول نکشد که لبخند شما تبدیل به پسوردتان شود و بجای استفاده از حروف و اعداد در هم ریخته فقط مقابل کامپیوترتان لبخند بزنید.

منبع